Kto je kto?

Mala som troch programátorov, zaplatila som im strašné prachy a ani jeden z nich mi neumiestnil stránku na Googli, programátori stoja za nič… Tento hejt, ktorý som si prečítal na nemenovanej facebookovej stránke, ma stimuloval k napísaniu tohto článku. Vysvetlíme si v ňom jednotlivé úlohy a predstavíme ľudí, ktorí sa im venujú.

Nie, programátor naozaj nemôže za to, že Vaša stránka sa nezobrazuje na popredných priečkach v googli.

ITčkar

Pod pojmom ITčkar sa v širšom slova zmysle myslí každý, kto pracuje s informačnými technológiami. Čiže keď prídem do krčmy, môžem o sebe povedať, že som ITčkar. Venujem sa tvorbe webových stránok, čo je vlastne práca s informačnými technológiami. Keďže spolupijaci sa zrejme v tejto problematike veľmi neorientujú, netreba im vedieť viac. Proste som ITčkar – kockatá hlava a viac ich nezaujíma.

Ale v užšom slova zmysle, sa pojmom ITčkar označuje človek, ktorý rieši skôr hardware ako software. Samozrejme, nevyhne sa softwaru, no jeho prioritnou časťou práce je starať sa o niečo. O počítače, o siete, itčkar Vám zapojí tlačiareň, nastaví heslo na wifi router, vymení grafickú kartu, alebo display na notebooku. Vytvorí Vám vnútrofiremnú sieť, či preinštaluje Windows. To je ITčkar.

Product owner

Product owner je majiteľ projektu. V prípade webových stránok ste to vlastne Vy – klient. Viete čo chcete a ako to chcete. Alebo keď neviete, tak sa s niekým poradíte. Vy máte nejaké želanie a ostatní ľudia z oblasti sa ho snažia splniť k Vašej spokojnosti.

Keď sa bavíme o inom software, akým sú napríklad zložité webové aplikácie, tu je product owner niečo ako manažér, ktorý všetko zastrešuje, koordinuje, diriguje. Dalo by sa teda povedať, že product ownerom Facebooku je Mark Zuckerberg (on je v skutočnosti CEO a som si takmer istý, že určité Facebookove časti sú rozdelené a majú svojich product ownerov – napr. svojho product ownera má určite Facebook dashboard, iného má messenger, ďalšieho má Facebook developers, ešte iného má Facebook Watch a pod.)

Grafik a dizajnér

Medzi grafikom a dizajnérom je síce rozdiel, ale pre nás momentálne nepodstatný. Ich úlohou je tvoriť grafiku. Na tento účel používajú rozličné programy, väčšinou Photoshop, Illustrator, Corel Draw… každému vyhovuje niečo iné. Grafici sú väčšinou umelci, mnohí z nich začínali na výtvarnom odbore ZUŠ, majú predstavivosť, fantáziu a vedia ovládať vyššie uvedený software.

Pri tvorbe webových stránok je to práve grafik, ktorý pre Vás vytvorí grafický návrh (tzv. webdesign) Vašej webovej stránky. V ňom naplánuje rozloženie jednotlivých elementov, ako aj farby, veľkosti a typy fontov, aby všetko dokopy pôsobilo harmonicky a dokonale.

Aj všetky ostatné veci, ako vizitky, banery, billboardy, plagáty, potlač tričiek, hrnčekov,… to všetko riešia grafici.

Kóder a programátor

V laickom prostredí medzi nimi nemusíme robiť rozdiel, v profesionálnom musíme. Programátori sa často cítia urazení, keď niekto tvorí WordPress stránku v šablóne, alebo kódi HTML a povie, že „programuje“. HTML je totiž značkovací jazyk, nie programátorský. V zásade je ale ich úlohou tvoriť software. V prípade webových stránok som kóder a programátor aj ja, lebo tvorím software – ktorým je Vaša nová webová stránka.  K tejto problematike sa dá pristupovať z viacerých uhlov, ktoré sa často stávajú dôvodom rozbrojov a hejtov, každopádne, to nemá byť zmyslom tohto článku.

Copywritter

Webovú stránku máme naprogramovanú, čo ďalej? Jednoducho príde na rad copywritter. Jeho zaujíma len obsah. Napĺňa stránku, píše vlastné autorské texty k Vami zvolenej téme, vymýšľa, tvorí. Je to vlastne obdoba spisovateľa. Alebo možno skôr reportéra. Často si musí naštudovať problematiku, aby k nej mohol napísať relevantný článok. Vie písať o stavbe, športe, pečení i o nechtoch. A čo nevie, to si naštuduje, aby ste vždy dostali kvalitný obsah na Vašu webovú stránku.

Tester

Tester je človek, ktorého úlohou je testovať nový software. Na to používa manuálne, či automatizované postupy. Niekedy tester môže aj programovať testy, teda automatizované nástroje, ktoré otestujú webovú stránku. Keď napríklad treba otvoriť a prezrieť 1000 článkov na stránke, nebude to robiť ručne, ale naprogramuje „miniprogram“, ktorý to urobí za neho. Na testovanie v online prostredí sa väčšinou používa Selenium, alebo Python.

Pri jednoduchších webových stránkach a prezentáciách sa tester moc neuživí, lebo klient si väčšinou sám pozrie webstránku a uzná, čo by ešte možno chcel upraviť, doplniť, či vymazať. Pri zložitých aplikáciách je však tester nevyhnutnou súčasťou tímu.

DevOps

DevOps je človek, ktorého úlohou je aj „nasadzovať“ nové funkcie do existujúceho softwaru tak, aby sa zabránilo čo najväčšiemu množstvu chýb a aby služba mala čo najmenší možný výpadok. V konečnom dôsledku dozerá na celý vývojový proces a na nasadenie jeho výsledku do reálneho života.

Pri webových stránkach devops prakticky nemá miesto, lebo nasadzovanie webových stránok je relatívne jednoduché, takže ho v 99,9% prípadoch robí samotný programátor.

SEO špecialista

Úlohou SEO špecialistu je postarať sa o SEO, čiže práve o to, aby vyhľadávače Vašu novú webstránku našli. Čím vyššie dokáže zobraziť webovú stránku v Googli, tým lepšie. Samotné SEO však nie je žiadna jednorazovka, ale je to dlhotrvajúci proces. Určite žiadna webová stránka nebude na prvej stránke v Googli zo dňa na deň, to Vám garantujem.

Social špecialista

Úlohou social špecialistu je zaoberať sa sociálnymi sieťami a interakciou s ľuďmi na Facebooku, Instagrame, LinkedINe a pod. Úzko spolupracuje s grafikom i copywritterom pri tvorbe nových príspevkov, v mene klienta píše komentáre, či reaguje na správy od užívateľov. Tvorí a spravuje skupiny, social stránky a pod.

Marketingový špecialista

Jeho úlohou sú online reklamy. Tvorí, sleduje, mení a vyhodnocuje úspešnosti rozličných reklamných kampaní, či už na sociálnych sieťach, alebo na Googli.

Kríženie úloh

Vyššie uvedené rozdelenie platí len v ideálnom vesmíre. V reálnom živote sa niektoré úlohy medzi sebou často spájajú a kombinujú. Ilustrujem to na svojom príklade. Som programátor a dlhé roky som programoval v jazyku PHP. Takže viem to, a ak ma niekto osloví s dosť dobrou ponukou, idem do toho. V 99% svojho času však tvorím webové stránky vo WordPresse. Som teda kóder, či programátor? Služby grafika využívam málokedy, lebo mnohí klienti chcú stlačiť cenu za webovú stránku čo najviac dole. Vytvorím pre nich jednoduché logo a dizajn stránky vytvorím z hlavy, pomocou inšpirácie z už existujúcich šablón, alebo stránok. Som teda grafik? Nie som, ale robím časť práce grafika. Klienti dodajú texty, ale ja ich nahadzujem. Nie som copywritter, ale texty nahodím, lebo to viem. A keďže som miestny majster slova, nehanbím sa vymyslieť aj vlastné texty.

Často sa ešte spája úloha SEO, Social a marketingového špecialistu do jedného. O tom však nič neviem a teda nebudem mudrovať.

Tak. Teraz už viete, koho máte nenávidieť, záverom ešte jedna rada – Vyvarujte sa ľudí, ktoré o sebe tvrdia, že robia všetko. Je síce pravda, že úlohy sa často krížia, ale ak o sebe niekto tvrdí, že je grafik, programátor, copywritter a seo aj marketingový špecialista, najskôr jeho kvalita bude veľmi nízka. Netvrdím, že je to tak vždy. Len skoro vždy.

Pozrite aj

Chcem webstránku. Abo čo. Abo jak.

Problémom mnohých klientov je to, že nevedia, čo chcú. Preto v tomto článku opíšem, čo všetko je potrebné riešiť ešte pred začiatkom spolupráce. Čím viac

50 odtieňov odžubu

Dobre bráško. Už ma to nebaví. Aby si vedel, ako sa vyhnúť podvodom, musíš najprv vedieť, ako sa veci majú a ako fungujú. Potom nenaletíš…

E-mail v mobile

Ako tie mailové servery vlastne fungujú a ako dostať e-maily do telefónu?