E-shopy

Vyskúšajte nové možnosti s e-shopom odo mňa. Z mojej klávesnice vzišli už desiatky e-shopov, ktoré ohúria svojou kvalitou, rýchlosťou, funkčnosťou i vzhľadom.

E-shopy tvorím s použitím WordPress + Elementor + Woocommerce. Toto trio je spolu 100% kompatibilné. Jedinečný grafický vzhľad, ktorý osloví návštevníka, zložité produktové filtre, či rozličné doplnky k e-shopom sú samozrejmosťou.

Vieme spolu riešiť aj platobné brány pre platbu kartou priamo na e-shope, export, či import produktov, objednávok, generáciu faktúr, prepojenie s externými systémami (fakturačný, či skladový program), napojenie na sociálne siete, Heureku a podobné systémy.

Čo všetko dokážu e-shopy z mojej klávesnice, čítajte tu.

Dizajn

Váš e-shop zákazníka presvedči vzhľadom aj funkčnosťou. Orientujem sa na UI a UX každého e-shopu, aby bol intuitívny a jednoduchý na použitie.

E-shop engine

Jednoduchý a pritom komplexný a funkčný. Taký je e-shop, ktorý vznikne spojením Woocommerce a Elementora. Rokmi overené riešenie, ktoré môžem odporúčať.

Responsive design

Priemerne viac ako 70% návštev e-shopov pochádza z mobilných zariadení. Bolo by preto hlúpe neoptimalizovať e-shop pre mobilné zariadenia.

Rýchlosť

E-shop musí len tak sypať, v opačnom prípade Vaši potenciálny zákazníci zvolia radšej konkurenciu, kde nezapustia korene, kým stihnú objednať.

Cenník

E-shopy patria medzi zložitejšie webové stránky, čomu zodpovedá aj ich cena. Tie najväčšie (a zároveň aj najvýnosnejšie) e-shopy stoja milióny. Ja sa však zameriavam na menšie e-shopy. Obrovské shopy dokonca ani nie sú vhodné pre Woocommerce.

  • Minimal od 1000 €

    Minimalistický e-shop s produktami, kategóriami produktov, košíkom a pokladňou. Zákazník príde, objedná, zaplatí. Nič viac, nič menej. Lacné a funkčné.

  • Standard od 1500 €

    E-shop štandardného rozsahu, ktorý už obsahuje aj rozličné zložitejšie elementy, ako je napr. platobné brány, podmienené možnosti doručenia, generácia faktúr, správa skladu a pod.

  • All-in od 2500 €

    Brutálny e-shop, ktorý je okrem funkcí prepracovaný aj marketingovo. Dizajn na mieru, predaj rozličného množstva a typov produktov (napr. digitálne produkty spolu s reálnymi produktami), variácie produktov, značky a vlastnosti produktov, zložité produktové filtre, vernostný systém, systém zabudnutého košíka, užívateľské role a globálne zľavy (napr. pre veľkoodberateľov), prepojenia s externými systémami a čokoľvek iné, čo budete potrebovať.

Časté otázky

Teoreticky nekonečno. Veľkosť a zložitosť e-shopu totiž vôbec nezávisí od množstva produktov, ako si ľudia často myslia. Z mojej strany to funguje tak, že nahadzujem 5 vzorových produktov, zbytok je na Vás. Alebo môžeme produkty importovať. Z tohto pohľadu je teda pre mňa nepodstatné, či celkovo budete mať produktov 10, alebo 50 000. 

Ale aby som sa dotkol reality, do tých 2 000 produktov zvláda Woocommerce v pohode. Od 2 000 – 10 000 produktov to začína byť kostrbaté – dlhé prehľadávanie databázy. Nad 10 000 produktov už odporúčam naozaj iné riešenie ako Woocommerce, napr. Magento, Shoptet a pod. Tomu sa už však ja nevenujem

Woocommerce delí typy produktov dvojmo

  1. Jednoduchý produkt – klasický jednoduchý produkt, napr. mätový čaj v sáčku. Stojí euro, človek si ho dá do košíka a kúpi.
  2. Variabilný produkt – napríklad tričko. Človek si pred vložením do košíka musí vybrať variantu – napr. veľkosť (S,M,L,XL), alebo farbu (čierne, biele, zelené, modré). Jednotlivé varianty z pohľadu užívateľa pôsobia ako jeden produkt, ale môžu sa napr. líšiť aj cenou – napr. kupujete 100g arašidov za 1,50€, alebo 1000g arašidov za 10€.
  3. Skupinový produkt – produkty uložené v skupine môžu napr. tvoriť časť funkčného celku. Teoreticky by tu mohla byť aj napr. nejaká módna kolekcia, obsahujúca „set“ – ponožky, nohavice, tričko a bundu. Vy ako človek vidíte, čo všetko kolekcia obsahuje, ale nik Vám nebráni si kúpiť napr. len nohavice z tejto kolekcie.
  4. Externý produkt – nákup prebieha na inej stránke, vhodné napr. pre affiliate

Druhé delenie:

  1. Normálne produkty – klasické produkty, napr. tričko, hrnček, lyže
  2. Virtuálne produkty – produkty, ktoré sa neposielajú poštou, napr. nákup hudby, vstupeniek, darčekových poukážok a pod.
  3. Produkty na stiahnutie – produkty, ktoré je možné po zaplatení stiahnuť, napr. grafické návrhy, programy a iné.

Import a export produktov je programátorský proces. Rozdelíme si to na dva:

Import

Import produktov nastáva väčšinou na začiatku tvorby e-shopu. Máte databázu produktov od Vášho dodávateľa, obsahuje napr. 2 000 produktov. Bolo by nanajvýš blbé, ak by ste ich pridávali ručne, museli by ste si na to najať armádu klikačov, alebo to robiť celý rok. 

Preto dodávatelia často disponujú databázou produktov, tzv. „feed“, ten je väčšinou vo formáte .csv, .xml, alebo .json. Tento feed ja viem zobrať a automatizovaným procesom ho spustiť a všetkých 2 000 produktov tak v priebehu pár hodín dostať na e-shop, spolu s fotkami, kategóriami, cenami a všetkým, čo sa nachádza v databáze. Musím však zdôrazniť, že na základe mojich skúsenosti, tieto feedy väčšinou nestoja za nič, sú odfláknuté, obsahujú málo informácií a preto nemôžete čakať bohvieaký výsledok. 

Export

Export produktov zas znamená, že produkty z nášho e-shopu budeme posielať inde – inej službe. To vyžaduje napr. Heureka, Google nákupy, Instagram aj Facebook shop. Export objednávok zas vieme riešiť pre Packetu, alebo iného dopravcu, ktorý má woocommerce prepojenie. V opačnom prípade viem prepojenie naprogramovať aj na mieru, je to však podstatne drahšie.

 

Exporty a Importy samozrejme vieme nastaviť na CRON, takže budú prebiehať pravidelne v stanovené časy a tým zabezpečíme, že budú všetky produkty správne synchronizované aj na iných platformách. 

Najčastejšie sú asi tieto:

Wishlist: Zoznam prianí. Nie je to priamo košík, ale ikona srdiečka. Užívateľ si vie osrdiečkovať produkty a tie sa mu tam potom zobrazujú, prípadne ich podľa ľubovôle vie vložiť do košíka a dokončiť objednávku

Produktové filtre: To poznáte. Vyberiete si vlastnosti, alebo rozsah hodnôt danej vlastnosti a na základe toho sa zobrazia len tie produkty, ktoré filtru vyhovujú. 

Porovnávač produktov: Vie porovnať jednotlivé vlastnosti dvoch a viacerých produktov. Pre tento účel však musia byť produkty správne nahodené na e-shope a nie len tak „ledabolo“, pretože sa porovnávajú vlastnosti produktov. No a keď nie sú vyplnené ako sa patrí, tak sa nemôžu ani porovnávať. 

Opustený košík: Jednoducho, keď niekto nechá v košíku produkty, nedokončí objednávku, po 24 hodinách mu príde e-mail aj so zľavovým kupónom na niekoľkopercentnú zľavu. 

Vernostný systém: Užívatelia zbierajú body a tie následne podľa Vami zadaného kľúča vedia previesť spätne na eurá. Napr. za každé euro objednávky dostane človek bod. A 100 bodov si potom vie previezť spätne na 1€. Konkrétne čísla si poviete Vy

Prepojiť sa dá samozrejme všetko. Ale nie vždy je to také jednoduché. 

Prepojenia na Packetu, Superfaktúru, Global Payment a pod. sa robia prostredníctvom pluginu, ktorý je dostupný zadarmo. 

Ďalšie prepojenia sú dostupné pomocou komerčných pluginov, mám s tým plno skúsenosti. Najlepšie sú od firmy TORET.

No a keď už niet nijakej pomoci, robia sa prepojenia programovaním prostredníctvom API. Najdrahšie a najzložitejšie riešenie

To ja neviem. Ja platobnú bránu implementujem do e-shopu, ale ktorá je najlepšia, to ja povedať neviem. 

V zásade je ale potrebné si pri platobných bránach všímať najmä poplatky. Lepšie platobné brány sú zadarmo a majú zadarmo aj implementačný plugin. Za hodinku Vám to teda nahodím. Platíte určité percento z každej vykonanej platby. 

Tie horšie buď nemajú implementačný plugin zadarmo, prípadne ho nemajú vôbec, prípadne platíte nejaký úvodný poplatok a mesačné poplatky, samozrejme, k tomu ešte aj percento z každej vykonanej platby. 

Vybavenie samotnej platobnej brány je druhý nezanedbateľný aspekt. Niektoré platobné brány vybavíte do 24 hodín, inde sa to naťahuje na 6 týždňov a chcú od Vás pomaly aj vzorku moču. 

Najčastejšie implementujem: Stripe, Global Payment, Besteron, GoPay (nemá implementačný plugin zadarmo), TrustPay (tiež nemá plugin zadarmo)

Najmenej často implementujem PayPal (asi majú vysoké poplatky) a pomyselnú korunu za najhoršiu platobnú bránu rozhodne získava TatraPay (tam treba rátať tak s dvojmesačným zdržaním). 

V základe Woocommerce ponúka:

  • Paušálna sadzba (pošta, kuriér, vlastne čokoľvek, kde je cena pevná)
  • Osobný odber
  • Doprava zdarma (napr. pri použití zľavového kupónu, alebo pri objednávke nad určitú sumu)

 

Ak máte iné požiadavky, vieme implementovať Packetu, alebo systém iného dopravcu, ak ponúka plugin. Alebo aj ak neponúka. Vieme nastaviť rozličné ceny na základe krajiny doručenia, rozličné ceny na základe hmotnosti zásielky (tzv. flexible shipping), vieme nastaviť vlastnú prepravu (napr. ak vozíte nábytkové dosky vlastným autom a pod.)

Najjednoduchšie e-shopy viem pripraviť v priebehu 5 pracovných dni. Nadlhšie som s e-shopom bojoval asi pol roka, ale bol to ťažký e-shop a komunikácia viazla zo strany klienta. Preto tak dlho. 

Platí to isté, čo v prípade webových stránok. Newsletter sa neodosiela priamo z e-shopu, lebo to hosting považuje za spam, ale používajú sa externé služby. Ako pri weboch, aj tu môžem odporučiť Mailchimp, Smartemailing, alebo Eco-mail.