Skôr ako budete chcieť e-shop…

Je to lákavé, mať vlastný e-shop, byť sám sebe pánom a žiť iba z jeho prevádzky. Skôr, ako začnete riešiť, čo ďalej, prečítajte si tento článok, kde som zozbieral rozsiahle a ucelené informácie o problematike e-shopov, založených na systéme Woocommerce.

Čo to je Woocommerce?

Woocommerce je najznámejší a najpoužívanejší plugin do WordPressu, ktorý z WordPressovej stránky urobí e-shop. Znie to jednoduchšie ako to v skutočnosti je. V základnej inštalácií Woocommerce obsahuje asi túto funkcionalitu:

  • Stránka obchodu, teda zoznam všetkých produktov
  • Detail produktu (označuje sa aj ako single produkt, teda stránka konkrétneho produktu so všetkým, čo má obsahovať)
  • Hierarchické kategórie produktov
  • Značky produktov (nie značky výrobcov, ale tzv. tagy)
  • Nákupný košík
  • Pokladňa
  • Potvrdenie objednávky
  • E-mailový notifikačný systém
  • Rôzne typy produktov – jednoduché produkty, virtuálne produkty (nefyzické, napr. vstupenky, e-knihy a pod.), variabilné produkty (napr. jedno tričko sa dá kúpiť v rozličných variantoch – veľkostiach), združené produkty
  • Vlastnosti produktov – farba, objem, hmotnosť… čokoľvek si určíte
  • Produktové filtre podľa ceny, podľa značky, podľa vlastnosti (aj keď sú trošku „neohrabané“)
  • Zľavové kupóny percentuálne aj fixné. Celkom pekne prepracovaný systém zľavových kupónov
  • Výpredajové ceny
  • Jednoduché skladové hospodárstvo
  • Preddefinované možnosti dopravy – paušálna sadzba, poštovné zadarmo a osobný odber, možnosť dopravných zón (napr. v prípade zasielania do zahraničia je možné nastaviť iné možnosti dopravy)
  • Preddefinované možnosti platby – šekom (na Slovensku takmer nepoužiteľné), priamo na účet, dobierka a PayPal platobná brána

 

Z popisu vyššie vidíme, že WooCommerce je naozaj robustný systém, v ktorom sa dá vytvoriť pekný a funkčný e-shop. Už len inštaláciou jediného pluginu získame celú túto funkcionalitu. Problém je ten, že e-shop treba vedieť nastaviť tak, aby fungoval, a aby fungoval správne. A navyše musí spĺňať aj nejaké tie legislatívne požiadavky, inak Vás SOI-ka (Slovenská obchodná inšpekcia) neminie. Skôr ako teda začneme riešiť konkrétne problémy, odporúčam jednu vec:

Nemajte veľké oči

Pravdepodobne sa už vidíte, ako si na Havaji popíjate drink s vyloženými nohami, zatiaľ čo Vám naskakujú tisíce objednávok na Váš „dropshipový“ Woocommerce e-shop a internet banking každú chvíľu hlási stovky valiacich sa eur na Váš účet. Nechcem Vám hneď brať ilúzie, ale 90% e-shopov neprežije prvý rok svojej existencie. Proste skrachujú. Prečo to tak je, je na samostatný článok, ktorého autor by skôr mal byť nejaký e-shopista, ako ja (developer). V zásade sa ale o e-shop treba starať. Väčšina ľudí si myslí, že do e-shopu investujú jednorazovo tisíc až dvetisíc eur a e-shop im svojvoľne bude zarábať, ale takto to nefunguje. Konkurencia e-shopov je dnes veľká, nový e-shop v internetovom svete nikto nepozná, nezobrazuje sa pri googlení, nezobrazuje sa v Heureke… no ako sa k nemu ľudia dostanú? Cez platenú reklamu. Pri e-shopoch je reklama takmer nutnosť. Takže ak ste dali stovky, alebo tisíce eur za kvalitný e-shop, je to super. Ale nestačí to. Prečo by niekto mal uprednostniť Váš e-shop pred iným overeným e-shopom, napr. Alzou, Mallom, Hej-om? Musí na to mať dôvod. A ak chcete, aby e-shop existoval aj o rok, tým dôvodom nemôžu byť nižšie ceny ako má konkurencia. Proste to takto nefunguje. Váš e-shop musí ponúknuť niečo, čo iné shopy neponúkajú.

Poďme riešiť konkrétne problémy

Keď mi zákazníci píšu ohľadom e-shopov, málokedy ponúknu ucelené informácie. Je to úplne prirodzené, normálne a očakávateľné, lebo nemajú skúsenosti, ktoré mám ja. Ak sa nikdy nezaoberali problematikou e-shopov, proste to nevedia. Aj preto vznikol tento článok, aby podal ucelené informácie tým, ktorí zvažujú prevádzku vlastných e-shopov.

Produkty

Asi najzakladanejším problémom je problematika produktov. Pre vypracovanie cenovej ponuky (ale aj svojho vlastného plánu) je potrebné si zosumarizovať, aké budú produkty, aký bude ich typ a koľko ich spolu bude. Vysvetlíme si to. Je nezmysel predávať v rámci jedného e-shopu produkty, ktoré spolu nesúvisia. Pôsobí to nedôveryhodne a lacno. E-shop nie je kamenná samoobsluha, kde si kúpite rezanú šunku, mrazenú brokolicu, trvanlivé mlieko a k tomu prihodíte WC čistič, žiarovku a temperové farby. Takáto stratégia funguje len u veľkých hráčov, tí ale tiež začínali len so sortimentom jedného typu, až časom svoju ponuku rozšírili. Takže pokiaľ nemáte milión €, aby ste začali hneď vo veľkom štýle, určite odporúčam zamerať sa na jeden sortiment. Pod pojmom „jeden sortiment“ mám na mysli jednu oblasť výrobkov. Ak to budú topánky, tak s tým bezprostredne súvisia aj šnúrky, vložky do topánok, impregnačné prípravky, obuvacie lyžice a iné príslušenstvo. Ak budete predávať športové doplnky výživy (proteíny, prášky, sypačky), tak pokojne k tomu môžete predávať športové oblečenie, rozličné shakere, alebo jednoduché športové pomôcky, cvičiace podložky, expandery a podobné radosti. Nie však bicykle, ani futbalové lopty, ani lapačku pre hokejového brankára. To už by bol všeobecne športový e-shop a jeho sortiment by kopíroval napr. nejaký športový obchod, teda výber produktov by bol obmedzenejší (ak kupujete pedále na bicykel v cykloobchode, máte vždy väčší výber pedálov, ako keď kupujete vo všeobecnom športovom obchode).

Čo sa týka počtu produktov, je treba uvažovať o primeranom množstve. Ak dáte zákazníkom na výber z tisíc možnosti, veľká časť z nich sa nebude vedieť rozhodnúť a skúsia radšej iný e-shop. Ak bude výber obmedzený a zákazníci nenájdu to, čo hľadajú, pôjdu inde. Pre Woocommerce odporúčam počet produktov, bez ohľadu na zameranie, do 10 000 kusov. Väčšie množstvo produktov, okrem iného, spomaľuje stránku. Môj rekord bol 96 000 produktov a loading e-shopu trval viac ako minútu. Ten e-shop dodnes nie je dokončený a už asi ani nebude. Kto by čakal na stránku minútu? Ak predsa len potrebujete veľké množstvo produktov, pouvažujte nad inou platformou pre e-shop (Magento, Open Cart,…). Ja sa však venujem výlučne Woocommerce, s inými systémami nemám skúsenosti (teda mám, ale radšej by som nemal…)

Ďalším problémom je spôsob, akým produkty dostanete do samotného e-shopu. Tu sú prakticky dve možnosti:

  • Manuálne
  • Importom dátového feedu

Manuálne vkladanie produktov: Tento spôsob je lacnejší (ak si produkty budete vkladať sami), ale oveľa oveľa namáhavejší a zdĺhavejší. Produkt po produkte musíte pridávať v administračnom rozhraní všetky detaily k produktom. Nastaviť názov produktu, zaradenie do kategórií, popis, krátky popis, nastaviť obrázok, pridať galériu, nastaviť stav na sklade, dopravné triedy, vlastnosti. Je to práca na dlhé hodiny, alebo job pre armádu klikačov. Osobne som takto pridával maximálne 120 produktov a trvalo to dva dni. Ak bude produktov málo, napr. 20 ks, tak to, samozrejme, nie je žiaden problém. Svojim klientom automaticky vkladám 3 vzorové reálne produkty a poskytnem školenie, ako si ďalšie produkty vkladajú sami.

Import dátového feedu: Tento spôsob je síce o čosi drahší, ale produkty sa do e-shopu dostanú automatizovane, cez tzv. importačný modul. Háčik je len v tom, že musíte disponovať dátovým feedom. Ten Vám dodá dodávateľ produktov vo formáte XML, CSV, alebo JSON. Ďalší problém je ten, že väčšina dátových feedov, s ktorými som pracoval, boli nekvalitné grcky. Zle radenie do kategórií, úplne nelogické združovanie variantov, chýbajúce údaje (napr. stav na sklade, obrázky, vlastnosti a pod.). Potom márne chcete super premakané produktové filtre na e-shope, ak dátový feed neobsahuje vlastnosti produktov. A najhoršie na tom je, že s tým neviete ani nič urobiť, jedine ich podoplňovať ručne.

Produktová taxonómia

Ak budeme produkty vkladať ručne, je treba si vopred určiť tzv. strom kategórií, čiže vypísať kategórie a ich podkategórie. Úplne super sa to dá aj vo Worde pomocou nezoradeného zoznamu. Všetky podkategórie oddeľujeme pomocou tabulátora, čím sa vytvára podzoznam. Uvediem vymyslený príklad:

  • Kategória Ženy
    • Podkategória Oblečenie
      • Podkategória Trička
      • Podkategória Nohavice
      • Podkategória Blúzky
    • Podkategória Obuv
      • Podkategória Botasky
      • Podkategória Baleríny
      • Podkategória Sandále
  • Kategória Muži
    • Podkategória Oblečenie
      • Trička
      • Nohavice
      • Košele
      • Vetrovky
        • Zimné
        • Prechodné
        • Letné
      • Spodný odev

Tento strom kategórií je veľmi dôležitým prvkom, pretože jednotlivé položky sa následne umiestňujú do hlavného menu a podkategórie tvoria jednotlivé submenu.

Ak budeme produkty vkladať prostredníctvom importu, tieto údaje a radenie v kategóriách by malo byť súčasťou feedu a teda nemusíme riešiť.

Okrem kategórií vieme produktom priradiť aj značky (tzv. tagy). Tieto tagy združujú produkty na základe Vami zadaného slova. V prípade kozmetického e-shopu môže takým tagom byť napr. Akné, vlasové lupiny, ekzémy,… Po kliknutí na „akné“ sa zobrazia všetky produkty, ktoré pôsobia proti akné, aj keď môžu byť zaradené v úplne iných kategóriách. Z 50 mnou vytvorených e-shopov iba jeden jediný používal tieto tagy, čiže nie je to v našich končinách nie je až taká častá vec. Napriek tomu ich netreba zatracovať.

Vlastnosti produktov

V závislosti od toho, čo predávate, produktom by ste mali popridávať nejaké vlastnosti. Tie sa zobrazujú jednak na detaile produktu a jednak sa na ich základe dajú produkty filtrovať, alebo z nich vznikajú variácie produktov. Ak produkty importujeme, vlastnosti by už mali byť súčasťou feedu. Z praxe viem, že to často zvykne byť problém a dodávatelia feedov len veľmi ojedinelé doplňujú vlastnosti produktu do feedu. V takom prípade sa môžete rozlúčiť s filtrovaním produktov. Jediná možnosť je vlastnosti dopĺňať ručne, čo je ale v prípade tisícok produktov nemysliteľné.

Variabilné produkty

Ide o produkty, ktoré sa od seba líšia jednou, alebo viacerými vlastnosťami. Typický príklad, ktorý vždy uvádzam, je tričko. Je to proste jeden produkt, ale pred vložením do košíka si zákazník vyberie, či chce veľkosť S, či M, či L,… a tiež si môže vybrať farbu, čo je druhá vlastnosť. Napríklad modrú, červenú, oranžovú. Vlastnosti sa medzi sebou dajú kombinovať, to znamená, že z vyššie uvedených 3 veľkosti a troch farieb nám vznikne dokopy 9 variant (3 farby pre každú veľkosť). Samozrejme, varianty sa od seba môžu líšiť aj cenou, ak napr. predávate 100g arašidov, jeho cena bude iná ako 500g arašidov.

Možnosti dopravy

Ujasniť si treba aj možnosti dopravy. Najlepšie hneď na začiatok. Woocommerce v základnej inštalácií obsahuje možnosť dopravy za paušálnu sumu, zadarmo, alebo osobným odberom. Paušálna suma vlastne pokrýva všetky ostatné možnosti, dá sa pridať viackrát. Čiže ak posielate poštou za 3€ balík, je to jedna paušálna suma, ak cez kuriéra za 4€, je to druhá paušálna suma. Tieto možnosti dopravy si zákazník vyberie pred dokončením objednávky v pokladni. Poštovné zadarmo je možné nastaviť od určitej sumy (pričom sa dá rátať aj s použitím zľavového kupónu a teda sa poštovné zadarmo môže nastaviť tak, aby sa aktivovalo s ohľadom alebo bez ohľadu na použitý kupón). Poštovné zadarmo sa dá nastaviť aj na zľavový kupón, čiže ak človek použije príslušný kupón, bude mať poštovné zadarmo. No a osobný odber je osobný odber. To myslím, nepotrebuje komentár.

Je možnosť nastaviť si zóny dopravy a triedy prepravy. Zóna dopravy je nejaká geografická oblasť, väčšinou teda štát, kde budete posielať svoj tovar. Potom nastavujete pre jednotlivé zóny rozličné možnosti dopravy a rozličné sumy dopravy. Pre Vás, ako majiteľa e-shopu, je jasné, že Vás poštovné bude stáť menej, ak posielate tovar po Slovensku, ako keď ho pošlete do Fínska. Toto pretavíte do poštovného, ktoré bude pre Fínov vyššie ako pre Slovákov.

Triedy prepravy zas využijete pre rozličné produkty, v rámci jednej geografickej oblasti. Ak distribuujete produkty, ktorých poštovné stojí rozličné sumy. Uvediem príklad: Máte e-shop s nábytkárskym tovarom a drevom. Je jasné, že keď si niekto objedná skrutky a drevené kolíky, že mu to pošlete v minibalíčku za 3€ paušálnu sadzbu. Ak si však objedná MDF dosku o rozmeroch 2800x2050mm, sotva to budete posielať poštou, ale musíte mu to doviezť nákladným autom. V takom prípade nastavíte dopravu napr. na 80€. A ak budú v košíku aj skrutky, aj MDF doska, použije sa vždy to najdrahšie poštovné (nebudete predsa posielať dosku nákladným autom  a skrutky poštou, ale ich pribalíte do nákladiaku).

Čo Woocommerce neobsahuje v základnej inštalácií?

  • Dopravu na základe hmotnosti tovaru
  • Prepojenie na našich výrobcov
  • Tlač štítkov, obálok, ani nič podobné

Možnosti platby

Ďalšou veľmi dôležitou časťou e-shopu sú možnosti platby. V základe má Woocommerce k dispozícií platbu šekom (Tu sa myslia bankové šeky, niečo také ako vidíte vo filmoch, keď niekto niekomu podá podpísaný papier, na základe ktorého si ide do banky vybrať peniaze – na Slovensku sa toto takmer nepoužíva), priamu platbu na účet, to je myslím jasné. Dobierka znamená, že platba prebehne v hotovosti pri doručení zásielky, v základe sa však nedá nastaviť „príplatok“ za dobierku, treba to riešiť dodatočne. No a PayPal platobná brána, kde je možné zaplatiť buď priamo cez PayPal účet, alebo debetnou, či kreditnou kartou. Väčšina klientov však túto platobnú bránu nechce, asi majú vysoké poplatky…

Čo Woocommerce neobsahuje v základnej inštalácií?

  • Iné platobné brány
  • Príplatok za dobierku
  • Kontrola bankového účtu pri platbách na účet

Takže ak tieto veci potrebujete, musíte rátať s dodatočnou finančnou záťažou

Dane

Ak ste platca DPH, poteší Vás informácia, že Woocommerce vie s daňami pracovať. Vie pracovať dokonca na rôznych úrovniach, takže nie je pre nás problém predávať súčasne produkty v štandardnej daňovej sadzbe, rovnako ako produkty v inej daňovej sadzbe. Príklad z praktického života – môžete predávať knihy, na ktoré je DPH vo výške 10%, rovnako ako aj kávu, na ktorú je DPH 20%. Treba si iba ujednotiť, či budete zadávať do Woo ceny s daňou, alebo bez, podľa toho sa v e-shope nastaví prepočet a e-shop bude automaticky vypočítavať ceny s/bez dane. Ak nie ste platca DPH, neriešite.

Fakturácia

Menším problémom je fakturácia, ktorá sa v základe vo Woocommerce vôbec nenachádza. Woo poskytuje len celkom prepracovaný e-mailový notifikačný systém – a to ako pre zákazníkov, tak aj pre majiteľov e-shopu. To znamená, že keď si niekto niečo objedná, jednoducho o tom dostanete e-mail a viete, aký tovar máte pripraviť. Rovnako zákazník dostáva informácie o stave jeho objednávky (prijatá, spracováva sa, čaká na platbu, odoslaná, vybavená,…). Prípadne sa dajú doplniť vlastné stavy objednávok. Dávnejšie som robil jeden e-shop pre hand-made kozmetiku, kde klient vyžadoval stav „Vo výrobe“. To znamená, že človek si objednal produkt a oni mu ho museli vyrobiť a až tak poslať. Kým sa produkt vyrábal, jednoducho nastavili stav objednávky „Vo výrobe“. Takže dá sa to, ale je to už samozrejme nad rámec základného e-shopu.

Ak chceme riešiť fakturáciu, používam plugin, ktorý je zdarma, a ktorý dokáže vygenerovať a priložiť k e-mailu objednávku vo formáte .pdf. Dodatočná finančná záťaž pre klienta je minimálna, pretože nastavenie tohto pluginu zaberie maximálne hodinu. Problém však nastáva, ak Vám nestačí držať faktúry v rámci e-shopu, ale potrebujete ich exportovať do iných systémov (viď. ďalej „Napojenie na externé systémy“). V takom prípade, pokiaľ ešte nepoužívate nič iné, je hračkou prepojenie so Superfaktúrou, implementačný plugin je síce zadarmo, ale Superfaktúra nie…

Správa skladu

Ako som uviedol na začiatku, Woocommerce disponuje základným systémom na správu skladových zásob. To znamená asi toľko, že dokážete sledovať pri každom produkte, alebo pri každom variante produktu počet kusov na sklade. Keď prebehne objednávka, jednoducho sa počet kusov objednaného tovaru zmení o zakúpený počet. Pri určitom počte objednávok si viete nastaviť e-mailové upozornenie, čiže ak napr. počet kusov na sklade klesne pod 2,3,50 (nastavíte si svoje číslo), Woocommerce Vám pošlem e-mail, že pre daný produkt je nízky počet skladových zásob. Z pohľadu klienta potom viete tento sklad využívať tak, že zobrazíte počet kusov priamo na e-shope, alebo že zobrazíte iba „Skladom/Nie je na sklade“. Problém začína vtedy, ak Vám táto organizácia skladu nestačí a z nejakých príčin potrebujete skladové zásoby exportovať aj do iných systémov (viď. ďalej „Napojenie na externé systémy“).

Platobné brány

Platobná brána je niečo, čo dovoľuje Vašim zákazníkom zaplatiť za tovar priamo na e-shope, hneď po potvrdení objednávky. Využíva sa na to opis podstatných čísel z debetnej, alebo kreditnej karty. V základe je dostupná platobná brána PayPal. Priznám sa, že netuším prečo, ale väčšina mojich klientov túto bránu odmieta. Zrejme majú vysoké poplatky. Najčastejšie inštalujem platobnú bránu Stripe. V pomere kvalita/rýchlosť/provízia je to určite najlepšie riešenie v tomto čase. Za Stripe sa neplatia žiadne mesačné poplatky a provízia pre platobnú bránu je 25 centov za platbu + 1,4% z platby. Čiže ak niekto bude platiť 100€ za svoju objednávku, platobná brána si z tejto platby nechá 1,65€, zbytok ide na Váš účet. Ostatné platobné brány majú buď vyššiu percentuálnu províziu, alebo sa za nich dokonca platia mesačné platby, alebo ich vybavenie trvá mesiac (Stripe väčšinou do 24 hodín), alebo plugin na ich implementáciu stojí nemalé peniaze. Implementačný plugin pre Stripe stojí 0€. Naozaj, nie je potrebné váhať. Jediné, čo potrebujete, je spýtať sa Vášho účtovníka, či sa musíte registrovať podľa §7, keďže Stripe je zahraničná spoločnosť.

Napojenie na externé systémy

Napojenie na externé systémy je vždy kríž. Alebo skoro vždy. Existuje kvantum pluginov, ktoré sú použiteľné aj pre naše Slovenské e-shopy, najznámejšia je asi česká spoločnosť Toret, je to vlastne česká súkromná firma, ktorá sa špecializuje výlučne na problematiku Woocommerce českých a slovenských e-shopov. Programujú pluginy a rozličné iné prepojenia. Tieto veci využijete najmä v prípade väčších e-shopov, alebo ak využívate externý skladový program (Pohoda, Kros,…) a potrebujete stav skladu Vášho e-shopu evidovať aj tam.

Samozrejme sa dá použiť aj integrácia do iných, napr. dopravných systémov. Najčastejšie si ľudia žiadajú Zásielkovňu. Implementačný plugin dovolí na pokladni vybrať si odberné miesto Zásielkovne, na ktoré má byť tovar doručený. Čaro je v tom, že tento plugin stojí 2 500 českých korún. Rovnako existuje obdobný plugin pre DTD, GEIS, GLS a iné kuriérske spoločnosti, závisí teda len na Vás, čo všetko budete pre svoj e-shop vyžadovať. A za ďalšie príplatky sú poskytnuté ďalšie služby – automatizované zasielanie informácií do dopravných spoločnosti, generátor štítkov a pod.

Porovnávače

Dôležitým prvkom seriózneho e-shopu by malo byť to, že je napojený na porovnávače. Heureka, Glami,… je ich plno a popravde, ani ja všetky nepoznám. Na tento účel opäť máme pluginy a máloktoré sú zdarma. Zobrazenie Vášho e-shopu v porovnávači je však dôležitým aspektom, ak chcete robiť viac ako jednu objednávku mesačne. Kedysi existoval plugin České služby, ktorý túto funkcionalitu vedel poriešiť a zdá sa mi, že dokonca bol zadarmo. Naposledy však bol aktualizovaný v roku 2016, čo znamená, že dnes je už nepoužiteľný…

Banky

E-shop je možné integrovať aj s bankovými systémami, aj keď je pravda, že zatiaľ som robil túto implementáciu iba raz. Šlo o integráciu s FIO Bankou. Ak máte možnosť priamej platby na účet a prijímate veľa objednávok, je toto pre Vás ako stvorené. Nemusíte sa hrabať vo svojom internet bankingu a porovnávať variabilné symboly a sumy, proste tento proces automatizujete. Funguje na princípe CRON-u, ktorý sa spúšťa napr. každú hodinu. Program sa bezpečne napojí na systém banky a získa všetky čerstvo prijaté platby. Potom porovnáva uvedené variabilné symboly s variabilnými symbolmi objednávok vo vašom e-shope, a ak nájde zhodu, prepne objednávku do iného stavu. Vy viete, že platba bola uhradená a môžete tovar poslať.

Slovenské legálne požiadavky

Keďže sme na Slovensku, platí pre Vás Slovenská legislatíva. Tá okrem iného zahrňuje požiadavky, ktoré e-shop musí mať a spĺňať. Tak napríklad, ak nespadáte pod nejaké výnimky, ste povinní vziať nepoužitý tovar do 14 dni od zákazníka bez udania dôvodu. Tento zákon (alebo čo to je) je zavedený preto, že pri nákupe cez e-shop zákazník nemá možnosť tovar si „ohmatať“ a tak sa môže líšiť realita od zákazníkovej predstavy. Takže ak ste predali veľké množstvo tovaru, tešiť sa začnite radšej až o 14 dni. Stále sa Vám totiž môže vrátiť. Pod výnimky spadajú väčšinou tovary hygienického charakteru, napr. spodná bielizeň, rozličné menštruačné kalíšky, alebo rýchlokazivé produkty, teda najmä potraviny.

Každý e-shop na Slovensku musí viditeľne obsahovať najmä:

  • Všeobecné obchodné podmienky
  • Reklamačný poriadok
  • Ochranu osobných údajov
  • Informácie o cookies

Všeobecné obchodné podmienky musia byť vypracované v súlade so zákonmi Slovenskej Republiky. Vo vlastnom záujme si ich vypracujte, alebo dajte vypracovať odborníkovi. Často sa síce stáva, že niektorí ľudia „kradnú“ VOPky z iných e-shopov, prepíšu si adresy, telefón a e-mail a myslia si, že sú za vodou. Pozor na to, od Slovenskej obchodnej inšpekcie môžete dostať likvidačnú pokutu, ak vo VOPkach máte niečo zle. Preto vždy odporúčam obrátiť sa na odborníka – právnika. Dostávam často otázky, či ja nemôžem vypracovať VOPky. Nie, nemôžem, nie som právnik a nezoberiem si na zodpovednosť Vaše prípadné opletačky so zákonom. VOPky mi musíte dodať ako hotový dokument (ako ho získate, to už je na Vás…). Viac sa na túto tému odmietam baviť 🙂

Reklamačný poriadok – tak tu v podstate platí to isté, akurát že sa relatívne často stretávam s tým, že reklamačný poriadok je už súčasťou VOPiek a nie ako samostatný dokument.

Ochrana osobných údajov je to známe GDPR. Vypracovanie opäť zverte do rúk odborníka, za porušenie GDPR sú azda ešte horšie pokuty ako za chybné VOPky. GDPR dokument, navyše, musí mať každá spoločnosť, alebo živnostník, ktorý nejakým spôsobom spracováva osobné údaje, čiže prakticky každý. Aj ja mám GDPR a robil mi ich odborník.

Informácie o cookies prakticky dávam na každý e-shop. Je to síce zbytočné ako stierače na ponorke, lebo 99,9% ľudí netuší, čo to cookies sú, ani ako fungujú, ale EU povedala, že musí byť, tak je. Cookies prakticky nie sú vecou e-shopu, ale programovacieho jazyka PHP, a preto sa správajú na všetkých stránkach rovnako, preto aj jednotlivé texty možno kopírovať od stránky k stránke. Teda pokiaľ nevyžadujete nejakú špeciálnu funkcionalitu v štýle povoľovania/zakazovania konkrétnych typov cookies. Ale to by ste určite nerobili… V dnešnej dobe odmietanie cookies je ekvivalentné odmietaniu airbagov v nových automobiloch.

Z ďalších vecí, o ktorých viem – ak predávate napríklad alkohol, fajčivo, alebo napríklad porno, musí byť Váš e-shop ošetrený tzv. Age gate (veková brána) a návštevník e-shopu je pri vstupe vyzvaný, aby zadal svoj dátum narodenia, čím dokáže, že má aspoň 18 rokov. Samozrejme, toto opatrenie je na smiech, lebo môj trojročný syn si tam môže zadať rok narodenia 1960 a systém ho pustí. Ale tak aspoň sa tvárime, že zákony majú zmysel 🙂

E-shop + kamenná predajňa

Je možné mať e-shop a kamennú predajňu? Áno je. Ale je to rozhodne jeden z najväčších „orieškov“, preto nemôžete čakať 600€ za tento typ e-shopu. Ak máte kamennú predajňu a chcete k nej e-shop, najväčším problémom je to, že musíte integrovať Woocommerce sklad so skladovým programom, ktorý používate na predajni. Na predajni zrejme máte registračnú pokladňu, ktorá je ovládaná nejakým softwarom, blokujete, vystavujete pokladničné doklady atď. Ak si do toho niekto niečo objedná z e-shopu, proste to vyberiete z regálu, zabalíte, pošlete. Lenže problém je ten, že tovar sa môže fyzicky vypredať a e-shop o tom treba informovať. Takže pri každej objednávke z e-shopu, alebo každom nablokovaní tovaru sa musí (väčšinou cez API) posielať informácia o zmene stavu produktov na sklade. Toto sa musí diať obojsmerne, čiže vo vzťahu e-shop->predajňa, aj vo vzťahu predajňa->e-shop. Proste ak máte posledné tričko na predajni a niekto si ho vyskúša a kúpi, e-shop musí čo najskôr dostať informáciu o tom, že daný produkt už nie je skladom. V opačnom prípade čelíte problému – lebo jedno tričko ste predali na predajni a druhé tričko musíte poslať zákazníkovi poštou. Lenže vy ste mali už len jedno jediné. Nasleduje volanie klientovi a vysvetlenie situácie, že daný produkt už nie je skladom. Ak je klient hlupák (prepáčte za výraz, ale inak takýchto ľudí neviem nazvať…) dá podnet na SOIku za zavádzanie zákazníka cez e-shop a máme oheň na streche.

V závislosti od použitého systému v kamennej predajni, je šanca, že existuje plugin, ktorý by presne pokrýval túto funkcionalitu. Ešte som to síce nikdy nerobil, ale schýľovalo sa, a preto som tento „trh“ preskúmal. Prakticky pod 400€ nie je šanca…

Dropshipping

Woocommerce e-shop je možné napojiť aj na dropshiping. Dropshiping je vlastne forma podnikania, kedy dodávateľ (väčšinou je to aj výrobca) nemá čas, alebo chuť, alebo energiu, alebo kapacity, riešiť predaj svojich výrobkov. Vy ako dropshipping partner predávate teda produkty niekoho iného a máte za to svoj groš. Výhoda je tá, že vy vlastne len zbierate objednávky a celá logistika produktov je v kompetencií dodávateľa. Teda Vám zákazník zašle svoju adresu a zaplatí, vy to prepošlete dodávateľovi aj s príslušnou platbou (ktorá je vždy menšia ako peniaze, ktoré dostanete od Vášho zákazníka) a dodávateľ odosiela tovar na Vášho zákazníka. A je aj koza celá aj vlk sýty. Ďalšou výhodou je, že teda nemáte vôbec žiaden sklad, neriešite hygienu, protipožiarnosť, ani nič iné. Vy teda vlastne vykonávate len sprostredkovateľskú činnosť, nič iné.

Nevýhoda je taká, že dodávatelia sa často s Vami nebudú piplať, proste nepáči sa Vám – Ok, za dverami čaká ďalších sto dropshipping partnerov. Ich dátové feedy sú väčšinou o ničom (vlastná skúsenosť) a vytvoriť z toho nejaký funkčný a vizuálne prívetivý celistvý shop je zaberačka.

Ďalšia nevýhoda je tá, že prípadný vrátený tovar ostáva väčšinou Vám a môžete ho maximálne tak predať pod cenu na bazoši.

Programovanie namiesto pluginov

Naskytuje sa ešte otázka, či je naozaj nutné kupovať tento deväťdesiaty deviaty plugin za ďalších iks eur, či sa to nedá doprogramovať priamo v kóde. Isteže dá. Ale jednak to nechcem robiť, lebo to často zvádza k samovražde a ja mám ženu, syna a 30 rokov hypotéky pred sebou a druhá vec, že takéto programovanie na mieru takmer s určitosťou trvá dlho a cena za to takmer s určitosťou prekročí cenu za funkčný a overený plugin, ktorého implementácia niekedy trvá 10 sekúnd, niekedy 10 minút, ale maximálne hodinu.

Čo by ste ešte mali vedieť

Touto kapitolou zabrdnem ešte trošku do problematiky samotného „e-shopovania“, hoci sa to už nebude týkať priamo vývoja e-shopu. Ako prvú vec si uvedomte, že

Zákazník má právo

Je to proste tak. V spore e-shop vs. zákazník takmer vždy ťaháte za kratší koniec. Či už ide o neprebrané zásielky, vrátenie tovaru, naše zákony sú nastavené tak, že e-shop nemá takmer žiadnu šancu brániť sa proti hlupákom (och, zase som použil to strašné slovo…). Keď si niekto objedná tovar a neprevezme ho, musíte sa s tým zmieriť (aj s tým, že platíte poštovné tam aj naspäť). A čo je horšie, keď si človek tovar znova objedná, musíte mu ho poslať znova. Ak to neurobíte, tak ide o nekalú obchodnú praktiku. Ak si človek aj sto razy objedná tovar a nepreberá ho, musíte mu ho stokrát posielať. Inak môžete mať malér. Takže zákazník má právo takmer vo všetkom, nechajte si teda prejsť hlavou, či máte trpezlivosť a chuť sa naťahovať s ľuďmi.

Fake objednávky

V jednej Facebookovej skupine som raz prečítal príbeh, ktorý teraz idem parafrázovať a ostal som v nemom úžase, akej zákernosti sú niektorí ľudia schopní… Vznikol nový e-shop, mladá baba, celá šťastná, ktorá za neho dala svoje celoživotné úspory (bola to ešte študentka) a všetci vedeli, že ten shop má potenciál. Boli to nejaké hand-made výrobky, ale naozaj od krásy. Pastva pre oči. Najvyššia kvalita. Čo sa nestalo? Zákerné existujúce e-shopy v tom videli príliš silnú konkurenciu, za prvý týždeň jej narobili vyše 300 falošných objednávok a tovar samozrejme neprebrali. Po mesiaci sa vyšťavenej študentke vrátilo všetkých 300 produktov a musela zaplatiť aj spätné poštovné vo výške, ktoré bolo pre ňu v tej dobe likvidačné. Výsledok? Baba sa na to vykašľala, produkty popredávala na bazoši pod cenu a v Lidli dokladá tovar (teda dokladala, v čase, keď som čítal tento post, čiže asi v roku 2017). Treba si preto naozaj veľmi rozmyslieť, do čoho idete, lebo ľudia sú dnes veľmi veľmi zlí…

Ako teda začať?

Rozhodnutie je na Vás. Z môjho pohľadu sú tri možnosti

  • Máte plno peňazí a chcete to rozbehnúť hneď vo veľkom štýle
  • Máte dajaké peniaze, ale nemôžete zas totálne rozhadzovať
  • Nemáte nič, len myšlienku, energiu, chuť,…

Máte plno peňazí

Ak máte plno peňazí, je možné dať si naceniť e-shop s celkovou funkcionalitou, ktorú požadujete. Všetky prepojenia, možnosti dopravy, pluginy, čokoľvek si zmyslíte… Rátajte, že cena bude začínať minimálne na 3 000€. Ak chcete hneď aj predávať, ďalších iks tisíc euričiek rátajte do reklamy, sociálne siete, Google reklamy, alebo hoc aj billboardy. Viac o formách reklamy si môžete prečítať v mojom predošlom článku.

Máte peniaze, ale nemôžete rozhadzovať

Toto je pre všetkých zúčastnených ideálny stav. Začnete s menším e-shopom za lacnejší peniaz. To znamená, že nebudete mať hneď od začiatku vernostný systém, nebudete mať hneď plnú integráciu do Zásielkovne. Výhoda je taká, že to vlastne ani netreba. Určite v začiatkoch e-shopu nebudete prijímať stovky objednávok denne a tých pár objednávok hodíte do Zásielkovne aj manuálne. Ako počet objednávok rastie, e-shop vám vyrába peniaze a tie čiastočne investujete aj do vylepšení e-shopu. Keď sa stane počet objednávok neúnosný pre manuálne spracovávanie, budete už mať dostatok peňazí na to, aby ste procesy zautomatizovali.

Nemáte nič, len myšlienku…

Ak nemáte nič, len myšlienku, je možnosť, že si e-shop urobíte sami. Opäť – WordPress priamo zvádza k tomu, aby ste si všetko vyklikali vo vlastnej réžií a zadarmo. Ale nie je to také jednoduché. Ak máte čas a chuť sa učiť, smelo do toho. Youtube je plný WordPress aj Woocommerce tutoriálov. Treba len skúšať, hrať sa, pýtať sa v podporných skupinách, alebo na fórach. Angličtina je tu takmer nutnosť.

Druhá možnosť je použiť inú platformu – tzv. krabicové riešenie. Krabicové riešenia sú často zatracované, ale osobne si myslím, že svoje miesto na trhu majú. Krabicový e-shop funguje v štýle mesačného poplatku, to znamená, že platíte nejaký malý poplatok (10€, alebo aj 100€, v závislosti od funkcií, ktoré potrebujete) každý mesiac. Pre biznis „na skúšku“ je toto riešenie ideálne. Čiže ak chcete predávať niečo, čo neviete, či „pôjde“, je lepšie pre Vás zaplatiť dva-tri mesiace napr. 20€ za krabičku, ako dať za celý e-shop 1 000€ a potom zistiť, že to boli vlastne spláchnuté prachy. Ďalšou výhodou je to, že väčšinou v tejto smiešnej sume máte už integráciu s kadečím, od heureky, až po Fio banku, rozličné platobné brány a niekedy dokonca aj „výrobu“ VOPiek, GDPR, tu však platí to, čo som uviedol vyššie pod nadpisom „Slovenské legálne požiadavky“.

Nevýhody ale, podľa mňa, prevažujú nad výhodami. Prvá vec – takýto e-shop nie je Váš. To znamená, že ak si prevádzkovateľ jedného dňa zmyslí, že svoj biznis ukončí, proste zruší všetky e-shopy a dovidenia. Ďalšou nevýhodou je, že niektoré krabičky robia všetko preto, aby ste nazhromažďované dáta nemohli použiť aj inde (napr. pri migrácií e-shopu na inú platformu). Najväčšou nevýhodou je ale určite nulová prispôsobiteľnosť. Proste pri krabičkách máte na výber z niekoľko desiatok (v lepšom prípade) grafických šablón, ktoré často ani nie sú prispôsobené pre mobily a tablety, a aj vizuálne patria niekde do roku 2005. Je to teda vizuálny smog. Neviem ako ostatní, ale ja osobne, keď niekde vidím hnusný a neprehľadný shop, utekám preč, aj keby zadarmo dávali. Niektoré krabičky síce ponúkajú možnosť napísať nejaké vlastné CSS, ale to je v zásade málo platné, keďže Bohvieaké úpravy s tým neurobíte…

Ak ste teda dočítali tento brutálny článok až sem, pravdepodobne už poznáte odpovede na väčšinu svojich otázok. Ak Vás záujem neprešiel a stále chcete prevádzkovať e-shop, prosím, vyplňte tento brief a ja Vám čo najskôr zašlem cenovú ponuku.

Pozrite aj

Chcem webstránku. Abo čo. Abo jak.

Problémom mnohých klientov je to, že nevedia, čo chcú. Preto v tomto článku opíšem, čo všetko je potrebné riešiť ešte pred začiatkom spolupráce. Čím viac

50 odtieňov odžubu

Dobre bráško. Už ma to nebaví. Aby si vedel, ako sa vyhnúť podvodom, musíš najprv vedieť, ako sa veci majú a ako fungujú. Potom nenaletíš…

E-mail v mobile

Ako tie mailové servery vlastne fungujú a ako dostať e-maily do telefónu?