E-mail v mobile

E-maily sú s nami všade, a preto je super ich mať aj v mobile a reagovať na požiadavky klientov a zákazníkov aj mimo svojho počítača. Aby si si ich vedel nastaviť, nepotrebuješ vedieť, ako to funguje. Ale keď to budeš vedieť, tak ti to rozhodne neublíži. 

Mailové servery

Všetky e-mailové schránky fungujú na serveri, aby mohli byť prístupné „z vonka“. Čiže prakticky odkiaľkoľvek. Práve tento aspekt využijeme a napichneme sa mobilom na svoj e-mail. 

Štandardne asi používaš gmail, alebo firemný e-mail, ktorý je niekde umiestnený. Väčšinou sú e-maily uložené na rovnakom serveri ako webová stránka materskej firmy, ale nie je to pravidlo. Keď máš za zavináčom názov svojej firmy, tak vtedy je to ale vysoko pravdepodobné. V mojom prípade teda info@lavadesign.sk je uložená na websupporte, rovnako ako aj tento web. 

Na komunikáciu s e-mailovým serverom používame tri protokoly. 

Protokoly na prijímanie pošty

Sú dva. POP3 a IMAP. Aký je medzi nimi rozdiel? Taký ako medzi benzinovým a dieslovým motorom. Majú proste úplne inú filozofiu fungovania. 

POP3 protokol funguje ako „zlodej“ e-mailov zo servera. E-mail teda príde na server a stiahne, resp. ukradne zo servera e-mail a uloží ho do tvojho zariadenia. Na serveri teda ostáva po e-maile vákuum. Nezahlcuje sa server, zahlcuje sa ale tvoje zariadenie. 

Čo je však horšie, ukradnutý mail sa dostane do tvojho zariadenia, z čoho vyplýva, že z iného zariadenia ten e-mail už neprečítaš, ani s ním nič iné nezrobíš. To je asi dosť blbé však, keďže ty potrebuješ e-mail aj na PC aj na mobile. 

Práve preto použijeme protokol IMAP. Ten slúži ako nevinný čitateľ e-mailov zo servera. E-mail si prečítaš v mobile a môžeš s ním vykonávať operácie, hoci je uložený na serveri. Výhoda je taká, že zariadenie sa ti nezahlcuje. Zahlcuje sa ale server (ktorý však je na to prispôsobený). E-mail ostáva na serveri. Či už si ho prečítaš v mobile, v outlooku, thuderbirde, alebo miestnej knižnici, je prakticky jedno. Stále ostáva na serveri a je prístupný zovšadiaľ. 

Protokoly na odosielanie pošty

Tu prakticky nemáme na výber, keďže existuje len jeden tzv. SMTP server, cez ktorý sa odosiela pošta. 

Tento SMTP server mimochodom hrá dôležitú úlohu pri odchytávaní spamových e-mailov. 

E-mailoví klienti

Na vzdialenú prácu s e-mailom potom potrebujeme ešte niečo ako e-mailového klienta. To je vlastne nejaký software (program), ktorý môže byť dostupný online i offline, a pomocou ktorého vieme pracovať s e-mailami na serveri. 

V konečnom dôsledku, aj keď si otvoríš gmail, tak ide vlastne o e-mailového klienta pre google servery, kde sa ukladá tvoja pošta. Čiže je to taký front-end pre prácu s e-mailami. 

Ďalší frekventovaní online klienti sú napr. Roundcube (používa aj Websupport), alebo Horde (tiež používa aj Websupport, ale už dlho nebude). Výhoda je taká, že nemusíš nič inštalovať. Poskytovateľ hostingu má túto aplikáciu vo svojej moci a má ju prednastavenú tak, že zadáš len e-mail a heslo a „mejluješ“. 

Offline klienti sú potom programy, ktoré sú nainštalované na zariadení (počítači, mobile, tablete, smart hodinkách a pod.). Môžu tam byť buď od výroby, alebo si ich doinštaluješ vo vlastnej réžií. 

Najznámejšia je dvojica Microsoft Outlook a Mozilla Thunderbird (áno, tá istá firma, čo prevádzkuje Firefox). Nesmieme zabudnúť na mobilné e-mailové appky, ako napr. Aquamail pre android (používam ja), ale veľká časť mobilných zariadení ponúka predinštalované appky od výroby, stačí ich „len“ nakonfigurovať.  

Poďme teda "len" nakonfigurovať

Takže ako som povedal vyššie, potrebujeme si appku na zariadení nakonfigurovať. Či už ide o Outlook, alebo nejaký apple mail (neviem jak sa to volá, neuznávam iphony), alebo hocičo iné, prakticky vždy budeme robiť to isté. Nakonfigurovať POP3/IMAP a SMTP server.

  1. Nájdeme údaje: Tie nájdeme väčšinou po prihlásení sa do hostingu. Môžu sa nachádzať vo všeobecných nastaveniach, alebo pri nastaveniach konkrétneho e-mailu. Vo websupporte otvoríš E-maily a pri žiadanom e-maile klikneš na „Prihlasovacie údaje“
  2. Tu sú, ľaľa:
  3. No a teraz si otvoríme appku, do ktorej chceme pridať e-maily a vypisujeme. Takto to vyzerá v mojom thunderbirde. Podčiarkol som aj server SMTP, lebo je tam dosť blbo a nenápadne umiestnený
  4. HOTOVO


Toto isté prakticky treba vypísať pri každom klientovi, len v každom klientovi sa to môže zobrazovať trošku inač. Štandardne vždy potrebuješ vypísať SMTP host, SMTP port (ten sa odvíja od typu spojenia, či šifrované a akým certifikátom – všetko ti to websupport pekne píše), IMAP host a port a prípadne e-mail a heslo (inak by sa asi hocikto mohol pripojiť na hocijaký e-mail, ňe?)

Nič hrozné, čo povieš?

Pozrite aj

Chcem webstránku. Abo čo. Abo jak.

Problémom mnohých klientov je to, že nevedia, čo chcú. Preto v tomto článku opíšem, čo všetko je potrebné riešiť ešte pred začiatkom spolupráce. Čím viac

50 odtieňov odžubu

Dobre bráško. Už ma to nebaví. Aby si vedel, ako sa vyhnúť podvodom, musíš najprv vedieť, ako sa veci majú a ako fungujú. Potom nenaletíš…