Formy reklamy a marketingu

Každý biznis potrebuje určitú formu marketingu a reklamy. Hovorí sa, že za úspechom Microsoftu vôbec nestoja kvalitné produkty, ale kvalitná reklama. Prečo je internet najlepší?

V dnešných časoch sa môžeme stretnúť s rozličnými formami reklamy. V tomto článku by som chcel niektoré z nich predstaviť a vyzdvihnúť ich výhody a nevýhody.

Telefónne čísla, faxy a iné nepravdepodobné kontakty

Úplne najhoršou reklamou sú podľa mňa automobily a iné reklamné nosiče, polepené telefónnymi číslami a faxami. Nikoho to neosloví. Dosah reklamy veľmi malý, a keď si aj reklamný automobil všimne niekto, čo by mohol mať o biznis záujem, určite si nebude schopný zapamätať telefónne číslo. Reklama sa v podstate nedá zacieliť na žiadnu skupinu ľudí. Preto vždy uvádzajte webovú stránku, je to oveľa ľahšie zapamätateľné, ľudia si Vás nájdu. A je rok 2020, koľko z Vašich potenciálnych klientov má doma fax a aj ho používa na komerčné účely? 😉

Telefónna reklama

Ak sa chcete klientov nadobro zbaviť, použite telemarketing. Väčšina ľudí (vrátane mňa) telemarketérov neznáša, lebo majú pocit, že ich oberajú o čas a energiu. Veď to poznáte – volajú investori, obchodníci s bitcoinom, či apple akciami, aloe verou, alebo bambusovými ponožkami a dávajú Vám primitívne otázky v nádeji, že ste naozaj taký hlupák, aby ste človekovi, ktorého prvýkrát počujete cez telefón, zverili niekoľko tisíc €, aby s nimi mohol obchodovať a možno Vám urobil zisk. Táto forma reklamy je otravná pre zákazníkov a musí byť aj psychicky ťažká pre samotných telefonistov. Nehovoriac o totálnej neefektivite. Osobne som si to neskúšal, no mám známeho, ktorý si to vyskúšal a tvrdil mi, že (ne)úspešnosť tejto formy je cca 1 získaný klient z 350 oslovených ľudí.

Tlačová reklama

Mám na mysli rozličné reklamné banery, postranné stĺpčeky v novinách, letáky, bulletíny v tlačovej podobe. Čo si budeme klamať – väčšina občanov tieto Vami investované peniaze hodí do zberu a dostane za to toaletný papier. Po Vašej reklame tak nezostane ani pamiatka. Aspoň nejaký efekt však táto forma reklamy má – ak potrebujete osloviť starších ľudí, väčšina z nich si letáky a reklamné tlačoviny precízne prezerá, až tak ich idú vymeniť za toaletný papier do zberne papiera.

Vizitky

Vizitky sú vlastne forma tlačovej reklamy, no je tu malý rozdiel. Keď niekomu osobne podáte vizitku, znamená to určitý vzťah medzi Vami a Vašim potenciálnym klientom. Je to teda trošku niečo iné, ako keď si v schránke po troch dňoch niekto nájde plno irelevantných letákov.

Reklama v rádiu a v televízií

Rádiovú a televíznu reklamu už možno považovať za reklamu, ktorá oslovuje masy. Tieto média sleduje značné množstvo ľudí a Vašu reklamu teda uvidia. Hlavnou nevýhodou je tu cena. Televízna reklama počas hlavných správ, či cez prestávku počas hokejových majstrovstiev, môže pokojne stáť toľko, čo nové auto. Takže ak máte navyše pár tisíc €, môžete ich do tejto reklamy obetovať. Tieto reklamy väčšinou využívajú veľkí hráči, ako napr. mobilný operátori, rozličné obchodné siete (tesco, lidl, billa), banky a im podobní. Z cenových dôvodov nie sú tieto reklamy vhodné pre menšie firmy. Ďalšou nevýhodou je cielenie reklamy. Keď sa Vaša reklama zobrazí počas hlavných správ, vidia ju všetci, nie všetkých však osloví. Takže ide v podstate o určité plytvanie. Keď predávate mäso v akcií, môžete mať najkrajšiu reklamu na svete, ale verte tomu, že žiadneho vegetariána tým nepresvedčíte. A neviete ani nijako ovplyvniť, aby Vašu reklamu vegetariáni nevideli.

Internet

Napokon máme reklamu na internete. Tá je najlepšia. Cenovo veľmi dostupná a viete ju presne nasmerovať na cieľovú skupinu. To znamená, že keď predávate vidlicové kľúče a vŕtačky, viete si reklamu nastaviť tak, aby ju nevideli deti, ani ženy, len muži v určitom veku, o ktorom predpokladáte, že by ich to mohlo osloviť. Samozrejme, možnosti cielenia reklamy sa odvíjajú od konkrétneho poskytovateľa reklamy, leadrom na trhu je samozrejme Google, ktorý má totálne nadupaný systém, dokonca podporený umelou inteligenciou, a tak viete reklamy zacieliť nielen podľa pohlavia a veku, ale napr. podľa záujmov daného užívateľa internetu. Google to má zmapované, chceme, či nechceme. Mne nikdy nebude zobrazovať reklamy na dejepisné knihy, ani na marionety, či záhradné pomôcky, lebo vie, že tieto veci ma nezaujímajú. Reklama sa dá presne zacieliť, jej efektivita je teda najvyššia, spomedzi všetkých spôsobov. A cena je relatívne nízka, i keď tu tiež platí, že čím viac € ide do reklamy, tým viac sa vráti v podobe nových zákazníkov.

Možnosti je na internete niekoľko:

Webová stránka: toto je dnes základ každého biznisu. Všetci, čo budú hľadať Vaše služby a produkty, si ako prvé vygooglia Vašu stránku. Čím lepšie ju budete mať spracovanú, tým väčšiu šancu na získanie nových klientov máte. O to pri webových stránkach ide, aby Vám prinášali novú klientelu.

Sociálne siete: mať biznis účet na Instagrame a skupinu, či fan page na Facebooku je dnes už samozrejmosť. Veľa ľudí môžete získať rozličnými súťažami, alebo tým, že ľudia budú sami od seba zdieľať Váš obsah medzi svojich facebookových priateľov. Tak sa Vaše služby dostanú do povedomia. Samozrejme, aj na sociálnych sieťach viete svoj biznis podporiť platenou reklamou. Tu ma napadá taký typický zástupca – Dedoles. Z neznámeho start-upu, s dobrým nápadom (veselé ponožky, pričom každá ponožka v rámci páru je tematicky rovnaká, ale výzorovo iná) sa vďaka plateným reklamám na Facebooku stál veľmi rýchlo leader trhu s ponožkami.

Google platené reklamy: Nie je žiadnym tajomstvom, že Google sa považuje za nejakého akoby „patróna“ internetu. Celosvetovo sa Google drží už dlho na prvej priečke vyhľadávačov internetového obsahu. A v podstate ho nikto nedoháňa. Preto zaplatiť si reklamu na Googli máva tiež veľký úspech. Vaša webová stránka sa tak bude zobrazovať ešte nad výsledkami vyhľadávania.

Referencie

Najsilnejším nástrojom reklamy sú ale referencie. Keď niekomu poskytnete svoju službu, alebo produkt a klient je maximálne spokojný, rád Vás bude odporúčať svojim známym a iným ľuďom vo svojom okolí. Takto môžete nachytať naozaj množstvo nových klientov. Najlepšie na tom celom je, že Vás to nič nestojí.

Snažte sa preto poskytovať kvalitné služby a produkty, lebo Vaše dobré meno sa medzi ľuďmi bude šíriť. Zlé meno sa však rozšíri oveľa rýchlejšie a je veľmi ťažké sa ho zbaviť…

 

Najnovšie články

HTML tagy, ktoré musíš poznať #3

V minulých dvoch článkoch (tu a tu) sme sa naučili základnú koncepciu značkovacieho jazyka HTML, ukázali sme si použitie vlastnosti (atribútov) jednotlivých HTML tagov a

Zanikne PHP?

Áno, do piatich rokov PHPčko zanikne. Zo všetkých ľudí sa stanú vegáni. Všetci do jedného budeme jazdiť na ekologických elektro vozidlách… V skutočnosti však  PHPčko

Nové projekty

Bistro pod vežou

Prezentačná webová stránka pre menšie bistro v Poprade. Jednoduchá, ale o to krajšia.

Okná na kľúč

Prezentačná rýchlovka za pár dni a pár eur. Takéto rýchle prezentačné projekty mám najradšej, čo si budeme klamať 🙂

Kontroly vozidiel

S kamarátmi s WAME s.r.o. sme vytvorili túto pohľadnú webovú stránku pre klienta. Súčasťou webovej stránky je premakaný formulár, kde si užívateľ vyberie miesto a

Táto webstránka používa súbory cookies