Čísla nie sú dôležité

Je naozaj bezpodmienečne dôležité, aby stránka mala čo najlepšie skóre, najmenej requestov, najkratší loading time? Je, ale nie zas až tak príliš…

Na internete môžeme naraziť na veľké množstvo rôznych analyzátorov, servisov a iných automatizovaných nástrojov, ktoré nám ohodnotia stránku. Nie vždy je však ich výsledok smerodajný.

Google page speed insights (PSI)

PSI je asi najznámejší nástroj na preskúmanie webovej stránky. Jeho problém je ten, že okrem samotnej rýchlosti skúma, pomocou umelej inteligencie, aj užívateľské skúsenosti na stránke. Medzi iným teda skúma, napríklad či texty sú čitateľné, či nie je príliš malé, alebo príliš veľké písmo, či sú ovládacie prvky, ako tlačidlá a pod. správne rozložené na stránke… Takže skóre ide v Európe automaticky dole, najmä na mobiloch, kde po načítaní stránky sa nám na polovicu displaya musí zobraziť oznámenie o cookies. S tým nenarobíme nič, je na to zákon a musí to tak byť. Už len z tohto dôvodu nemôžeme čísla z PSI považovať za slovo Božie.

SEO servis

Ďalším používaným nástrojom je český SEO-servis. Svojho času často používaný nástroj na optimalizáciu on-site SEO. Bohužiaľ trošku zaspal dobu, stále vyžaduje, napríklad, mať vyplnené kľúčové slová. Tie však už niekoľko rokov Google v úvahu vôbec neberie. S postupom času a novými technológiami, kedy sa do popredia dostávajú prvky ako sú povedzme SVG obrázky (kódom tvorené vektorové obrázky), však SEO servis upozorňuje, že HTML kód stránky je príliš veľký. Len uvediem, že jednoduchý graf v .svg formáte môže mať aj niekoľko tisíc znakov. Preto je HTML kód príliš veľký a SEO servis nám za neho škaredo stiahne skóre.

Html Validator

HTML Validator sa dnes už tak vážne neberie. Osobne ho používam počas programovania vtedy, ak mám niekde neuzatvorený html tag, lebo Validator to rozpozná a rýchlejšie tak nájdem chybu. V minulosti Validator nevedel spracovať často používaný Flash od firmy Adobe, čo sa na stránkach hojne používal, a tak ho odvtedy mnoho ľudí nepovažuje za dôveryhodný nástroj.

Pingdom tools

Pingdom tools, priznám sa, používam aj ja. Tento nástroj preskúma a odmeria čas načítania stránky od potvrdenia adresy v prehliadači. Samozrejme si človek potom môže pozrieť detailnejšiu analýzu o tom, v akom poradí a ako dlho sa dané časti stránky načítavajú. Na meranie času načítania stránky je to ideálny nástroj.

Avšak vypisuje aj iné údaje, ktoré sa môžu stať tŕňom v oku. Konkrétne mám na mysli počet requestov. Request je v podstate „žiadosť“, ktorú pošle Váš prehliadač serveru, kde je uložená stránka. To sa deje pri načítaní obrázkov, videí, či pomocných CSS a javascriptových súborov. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že čím menej requestov, tým lepšie, a skutočne to tak môže byť. Avšak z pohľadu návštevníka webovej stránky je absolútne jedno, či daná stránka má 12 requestov, alebo 150. Bežný užívateľ stránky nemá tušenie o tom, čo sa počas načítavania stránky deje a ani ho to nemusí zaujímať, pretože tomu nerozumie. To, čo užívateľa zaujíma je, či mu stačí čakať pol sekundy, alebo musí čakať 8 sekúnd, kým sa mu stránka zobrazí. Takže osobne počet requestov, pokiaľ tam nie je naozaj fakt veľké číslo (čiže aspoň 250), nepovažujem za nič relevantné.

Čo však v poriadku byť nemusí, je veľkosť stránky. Opäť – číslo môže, ale nemusí byť smerodajné. Veľkosť stránky v megabajtoch, ktorú získame na Pingdome, ukáže, aká veľká je stránka, a teda aký veľký obsah sa musí stiahnuť zo servera. Kto používa mobilné dáta a nemá ich veľa, zaiste ocení, keď je stránka čo najmenšia, aby neprešvihol mobilným operátorom stanovenú hranicu. Do veľkosti stránky sa zaratúva všetko, čo danú stránku tvorí, teda html súbory, css a javascript súbory, obrázky, videá a iný obsah. Je preto nemožné, aby stránka s niekoľko megabajtovým videom na pozadí, mala rovnakú veľkosť ako stránka, kde pozadie tvorí len farba. Veľkosť stránky je teda dôležitejším ukazovateľom, ale existujú opodstatnené výnimky.

Dôležitá je realita

Dostal som sa ku stránkam, ktoré vykazovali vynikajúce, skoro až závideniahodné, čísla vo vyššie uvedených nástrojoch. Ale v realite som na načítanie stránky čakal 5 sekúnd a po zadaní kľúčového slova do Google sa stránka zobrazila na 130. mieste. A opäť – pracoval som so stránkami, čo mali hrôzostrašné čísla, ale v skutočnosti na tom neboli vôbec zle.

Treba si uvedomiť jednu vec – realita je dôležitejšia ako čísla. 99,999% návštevníkov Vašej webovej stránky nikdy nebude riešiť, či má stránka GSI skóre 67, alebo 98. Nikto nikdy nebude riešiť, či Vaša stránka má 66 requestov, alebo 101 requestov. Čo budú ľudia riešiť, je rýchlosť načítania, funkčnosť a použiteľnosť stránky. Ak máte e-shop a vstup do košíka nebude v hlavičke stránky, ľudia budú zo stránky odchádzať, lebo presne tam ho očakávajú. Nezáleží na tom, aké máte čísla. Ak budete mať graficky škaredú, rozbitú stránku, so žltou farbou písma na bielom podklade, čo sa nedá dobre čítať, nikto to lúštiť nebude. Ľudia budú zo stránky odchádzať. Viac ako na čísla, sa teda sústreďme na realitu. Tejto zásady sa držím a v tomto duchu pre Vás vytváram webové stránky.

 

Pozrite aj

50 odtieňov odžubu

Dobre bráško. Už ma to nebaví. Aby si vedel, ako sa vyhnúť podvodom, musíš najprv vedieť, ako sa veci majú a ako fungujú. Potom nenaletíš…

E-mail v mobile

Ako tie mailové servery vlastne fungujú a ako dostať e-maily do telefónu?