Ako sa správne pýtať?

Neviete, prečo sa na mojej stránke nedá prihlásiť do administrácie? Prečo mi nepodčiarkuje aktívnu položku menu? Ako urobím, aby footer bol čierny a nie biely? Neviete? Nie, neviem. Krištáľová guľa z Aliexpressu bola zadržaná na colnici. Na clo nemám a do kurzu jasnovidectva som sa prihlásil len včera…

Poslednú dobu sa v rozličných Facebookových skupinách okolo WordPressu rozšíril taký nesvár – ľudia sa pýtajú, čo je super, veď nikto z nás sa nenarodil s klávesnicou v ruke. Keď môžem, rád pomôžem. Aj ja som začínal, aj ja som sa učil, spoznával možnosti WordPressu. A boli to rozličné PHPBB (dnes hádam už asi aj mŕtve) fóra a Facebookové skupiny, kde sa mi dostalo pomoci. Takýmto štýlom sa snažím ľuďom vrátiť v skupinách a diskusiách to, čo som dostával pred pár rokmi ja – pomoc a rady s rozličnými problémami. Čo ma však vytáča do vývrtky je to, keď sa ľudia pýtajú zle! Preto ponúkam toto „spovedné zrkadlo“. Predtým ako položíš svoju otázku do skupiny, over si, či spĺňa mnou vymyslené (ale logické) kritéria.

1. Rozmýšľaj

Predtým ako vôbec začneš písať, skús porozmýšľať, čo predchádzalo tvojmu problému. Potom to v príspevku prirodzene nezabudni spomenúť. Aktualizoval si WordPress jadro, šablónu, alebo nejaký plugin? Zapol si presmerovanie na https? Zmazal si z hostingu databázu? Niekde si klikol a odvtedy ti niečo nefunguje? Nezaplatil si faktúru za hosting? Spomeň to v príspevku. Nikto okrem teba nemá šancu vedieť, čo si robil, že vznikol problém. Informačné technológie a výpočtová technika nie sú ľudia. Oni sa nikdy nemýlia. Naozaj, ver mi. Vždy je to ľudský faktor, ktorý zlyhá. A preto problém nemôže vzniknúť len tak sám od seba. Porozmýšľaj, čo sa zmenilo, keď sa vyskytol problém. Už len týmto krokom vyriešiš minimálne polovicu problémov aj sám 😉

2.DATA – Don’t ask to ask

V preklade pre našincov – Nepýtaj sa, či sa môžeš opýtať. Môžeš. Od toho si v skupine, aby si sa pýtal. Alebo, aby si odpovedal a pomáhal ostatným ľuďom. Otázky typu Je tu nejaký grafik, kóder, developer, software architekt, copywritter,… nepíš. Jasné, že tam je. Ak chceš takto začať svoj príspevok, lebo nenachádzaš iné slová, ktoré by odzrkadľovali tvoj aktuálny vnútorný stav duše, prosím. Ale nech toto nie je obsahom celej tvojej otázky.

3. Podstatnosť

Vo svojej otázke uvádzaj podstatné a čo najviac konkrétne informácie, ktoré by mohli pomôcť k následnému riešeniu tvojho problému. Nestačí napísať, že ti nefunguje menu, webstránka môže obsahovať 15 rozličných menu. Nestačí uviesť, že ti nenačítava font, skús uviesť napr. ako sa volá nenačítaný font. Ak napíšeš stroho o svojom probléme, nikto ti nepomôže, lebo nikomu sa nechce doťahovať sa s niekým, kto nevie poskytnúť aspoň základné informácie. Takže použitá téma, plugin, pomocou ktorého sa snažíš niečo dosiahnuť,… poskytni čo najpresnejšie informácie, aké môžeš.

4. Linky, linky, linky

Často vidím, ako človek neposkytne link. Z toho mi je vyslovene na smiech. Link na stránku, kde sa daný problém nachádza, je takmer nutnosťou. Najmä ak ide o konkrétny problém na konkrétnej stránke. Pri problémoch v rámci wp-adminu ešte chápem, keď niekto nedá link, lebo wp-admin máme prakticky všetci rovnaký. Ale úplne TOP je, keď má niekto šablónu na mieru, od programátora, ktorý už umrel, alebo sa mu už daný projekt nechce riešiť a on sa pýta na zmenu farby vo footri, alebo ako schová dátumy pri článkoch. Toto je napríklad vecou jedného riadku CSS kódu, ktorý by som ti napr. ja, napísal a poslal za 10 sekúnd. Jediné, čo k tomu potrebujem je LINK NA TVOJU STRÁNKU!!! Bez linku si neviem preskúmať daný prvok a zistiť jeho CSS selector. A bez toho ti neviem poskytnúť jeden riadok kódu… Prečo je tak ťažké dávať link na stránku? Hanbíš sa za ňu? Za jej výzor, kvalitu,…? Neboj sa, všetci sa učíme a profesionál sa nikdy nebude kruto smiať, lebo tiež začínal a tiež jeho stránky boli hodné len na internetové smetisko dejín… Prípadnú kritiku od profesionála skús brať ako niečo, čo ťa má posunúť vpred a nie ako niečo, čo ťa má verejne zosmiešniť…

5. Screenshoty

Keď niekto odfotí mobilom obrazovku a vidno tam ešte tie pruhy, ktoré pochádzajú z elektromagnetickej interferencie medzi displayom a fotoaparátom na mobile, tak je pravda, že gúľam očami a divím sa, ako je toto v roku 2021 ešte možné. Ale aspoň to odfotil a poskytol obraz! Je to stále lepšie, ako keď človek k svojmu problému neposkytne nič. Poskytni čokoľvek – opis, screenshoty, nahraj video svojho problému, alebo pošli hoc aj hlasovú správu. Stále je to lepšie ako nič. Tvoj problém bude identifikovaný hneď. Je to lepšie ako napísať ďalších desať komentárov, kým sa vlastne „poradca“ dozvie, čo je reálne za problém. Na výrez screenshotu na obrazovke (platí len pre Windows 10) stlač win klávesu + Shift + S. Monitor stmavne a myšou potiahni obdĺžnik tam, kde chceš urobiť fotku obrazovky. Do Facebook komentára, alebo do správy ho vložíš pomocou starého dobrého CTRL + V priamo, bez nejakých obštrukcií a bez použitia iks ďalších programov, ktoré beztak nemáš nainštalované.

6. Príspevky nemaž!

Jedna z najhorších veci, čo môžeš urobiť, je po získaní odpovede a vyriešení tvojho problému, svoj príspevok v skupine vymazať. Za toto by som bil hlava-nehlava. Ľudia, ktorí ti pomáhajú majú zaiste kopec inej, rozumnejšej roboty, za ktorú sú najskôr dosť dobre platení. Napriek tomu obetujú svoj čas, aby ti pomohli s tvojim problémom. Ak by si príspevok v skupine nechal, takmer určite v budúcnosti bude niekto iný riešiť rovnaký problém a môže príspevok aj s riešením v skupine vyhľadať. „Poradca“ tak nemusí to isté papagájovať druhy krát (a potom tretí, štvrtý, piaty, deväťdesiaty deviaty). Teda tým, že príspevok v skupine necháš, poskytneš aspoň maličkú vďaku za inak nezištnú pomoc a poradcov čas. Ale keď príspevok zmažeš, tak vlastne jeho čas a ochotu pomôcť splachuješ do záchoda.

7. Do správy nie

Keď sa raz začne verejne riešiť nejaký problém, je šľachetné, ak sa k nemu poskytne aj verejné riešenie. Práve pre iných užívateľov. Je veľmi jednoduché po prvej  odpovedi napísať Píšem do správy, avšak ostatní ľudia z tvojich správ nič mať nebudú. Keď už to tak musí byť, skús sa aspoň trošku hecnúť a po vyriešení problému napíš do komentára, ako sa ti daný problém podarilo vyriešiť. Pre iných. Osobne sa čo najviac vyhýbam využívaniu správ, ak ide o problém, ktorý by mohol pomôcť aj ostatným ľuďom. Do správ patria dôverné veci, ako napr. prístupové údaje do wp-adminu.

8. Rubber duck debugging

Často sa stáva (teda aspoň mne), že počas písania príspevku s nejakým problémom nastane tzv. efekt Rubber duck debugging. V takom prípade, ak nejde o nič konkrétne, odporúčam príspevok dopísať a zverejniť, a následne si do komentáru napísať aj riešenie. Opäť – len pre iných ľudí.

9. Zváž, či to nie je nad tvoje sily…

Nie je žiadnym tajomstvom, že WordPress je dobrý sluha, ale zlý pán. Niekedy nastávajú situácie, že je lepšie zaplatiť odborníkovi, ktorý tvoj problém vyrieši komplexne, rýchlejšie a s ohľadom na budúcnosť, ako sa neustále snažiť nejako látať a látať. Ak by sa ti doma pokazil vypínač, prídeš do skupiny elektrikárov a určite ti vďačne niekto poradí ohľadom výmeny. Ak by si ale potreboval vymeniť celú elektroinštaláciu, nikto ti cez internet radiť nebude. Proste musíš zavolať a zaplatiť skutočného odborníka „z fachu“. A tak je to aj s WordPressom. Niekedy proste nastane chvíľa, kedy látať už nestačí a problém treba riešiť globálnejšie. Väčšinou kompletným „prerobením“ celej použitej témy. A to už nikto nebude robiť zadarmo, keďže je to viacdenná práca. Ja viem, že WordPress človeka doslova „láka“, aby si každý stránku urobil sám. Ale keby to bolo také jednoduché ako sa javí, tak by nikto nepiekol chlieb, nikto by nevyvážal smeti, nikto by nestaval domy, nikto by nepestoval mrkvičku, ani nezakáľal svine a kravy na bitúnku. Všetci by sme ako blázni klikali WordPress. Keď som s WordPressom začínal, tiež som to bral, že „to proste len vyklikáš“, ale skutočnosť je diametrálne odlišná. Klikanie je len malá čiastka z celkovej práce, ktorú treba urobiť. Tak trošku nejako totiž musíš vedieť KDE kliknúť. Určite si sa už o tom presvedčil na vlastnej koži. Ja sa o tom presviedčam denne…

 

Najnovšie články

HTML tagy, ktoré musíš poznať #3

V minulých dvoch článkoch (tu a tu) sme sa naučili základnú koncepciu značkovacieho jazyka HTML, ukázali sme si použitie vlastnosti (atribútov) jednotlivých HTML tagov a

Zanikne PHP?

Áno, do piatich rokov PHPčko zanikne. Zo všetkých ľudí sa stanú vegáni. Všetci do jedného budeme jazdiť na ekologických elektro vozidlách… V skutočnosti však  PHPčko

Nové projekty

Vodnefiltre

A je to tu! Najzložitejší e-shop môjho doterajšieho života bol úspešne spustený a je v plnej prevádzke a funkčný, dokonca už prijal aj niekoľko objednávok.

Ikry

Ďalší e-shopík, tentokrát som ale riešil len redesign existujúceho e-shopu, nakoľko funkcionalita už bola vytvorená. Ide o CBD e-shop s celkom širokým sortimentom.

Sarka

Vintage obchod s oblečením. Veraže sme sa dosť natrápili, ale napokon to všetko dobre dopadlo 🙂

Táto webstránka používa súbory cookies